Thursday, February 10, 2011

CONTEST NAMA BABY SAYA


Jom join!

Klik SINI

Dateline: 1 Mac 2011


MYA ADZRA ZUHAYRA - bunga yang sesuci zamrud

Panjang kisahnya di sebalik nama ayra nih:

1. Korang mesti ingat dengan drama lakonan Eja kan? MYA ZARA. Itulah bermulanya nama ayra. Drama nih ditayangkan sebelum aku kawen dan aku memang reserved nama nih untuk anak aku. Memang aku jatuh cinta pandang pertama dengan nama nih. Maknanya nama ayra nih memang aku yang bagi.

2. Kebetulan nama en abu, MOHD ABU ZAR yang pangkal setiap perkataan dalam nama dia ialah M.A.Z so aku modify sket nama MYA ZARA tu supaya setiap pangkal namanya adalah M.A Z.

3. MYA yang bermaksud zamrud akan tetap di depan untuk nama anak perempuan.

4. Untuk nama tengah pulak, bermula dengan huruf A. Puas aku khatam buku "makna nama-nama dalam islam" akhirnya aku jumpa satu nama yang sesuai iaitu AZRA yang bermaksud dara/perawan atau suci. Kebetulan bila diasingkan nama AZRA nih satu persatu hurufnya merupakan gabungan nama aku dengan en abu. AZ=ABU ZAR manakala RA lebih kurang macam ROS. (Nanti ada rezeki dapat anak lelaki, ADZRI pulak namanya)

5. Tapi ejaannya diubah sket, ADZRA supaya sama dengan ejaan namaku ROSFARIEDZAH.

6. Perkataan ketiga, ZUHAYRA adalah perkataan terakhir yang aku dapat dari buku 'makna nama2 di dalam islam' di minit2 terakhir aku di wad bersalin HSB. Ianya bermaksud bunga.

7. Panggilan nama AYRA bermaksud yang dihormati pulak aku dapat sebaik saja aku tengok nama ZUHAYRA. Aku rasa sweet sangat nama tu dan jugak ada maknya yang baik.



4 comments:

EZAN IDMA said...

tengs join sis :) comelnye mya :)goodluck :)

Ibu Ayra said...

sama2... harap2 ada rezeki ayra kat contest nih...

luvira said...

Salam dear,mana dapat maksud ayra = yang dihormati?? Jenuh saya mencari maksud ayra,tp sampai skang tak jumpe...saya mmg minat tul nak letak bama baby ayra..tq ;)

Ibu Ayra said...

luvira: salam... sori saya tak ingat linknya... tapi memang penah jumpa makna nama ayra tu.. nanti kalau jumpa, saya bgtau ye...;-)

Post a Comment

 

blogger templates | Make Money Online